this is so dark

this is so dark, it must be a black hole, meaning that the world should either evolve around it or be consumed

jeg bare tulla da jeg sa at jeg ikke liker drama. Jeg liker drama.

Vi har det så godt at hjernene våre kjeder seg litt, og så finner vi på mannsjit som kan underholde oss.

Vi trenger ikke bekymre oss for om vi får nok mat, har et sted å bo, at avkommene våre ikke skal bli spist eller om neste storm feier oss av jorden.

Så vi kan kjenne etter – skikkelig, skikkelig godt etter – og komme frem til at jo, der klør det litt, og her svir det litt, og jammen knirker ikke noen av tankene mine og.

så har vi noen da, som tar det veldig langt. De bruker overskuddet til å stille universet kritiske spørsmål, tvinge det til veggs og forlange svar. Så har vi noen som vil skape ting, og noen ganger blir det kunst og musikk og underholdning og ting til ettertanke, men vet du hva det og kan bli? Det kan bli intelligens.

Noen mennesker skaper ingelligens som ikke er biologisk. Slik intelligens er oss fremdeles langt underlegen

superdatamaskinen slo meg i sjakk, men den hadde ikke sjangs mot meg i boksing

men etter hvert som dens intelligens generaliseres vil den nærme seg vår intelligens, og uansett hvor sakte dette skjer så er det et ufravikelig faktum at det til slutt vil skje. og når det skjer har ikke datamaskinene de biologiske begrensningene som vi har. Deres utvikling vil kunne være eksponensielt mye raskere enn vår.

Vi vil løpe rundt og være sjalu på hverandre, se på tv, spise taco, tjene mer enn naboen og lure på hva hun mente da hun sa at -. og en superintelligens vil kunne lese bøker på sekunder, skrive doktorgrader på en ettermiddag og forstå ting vi ikke visste at kunne forstås.

nei, dette er ikke skremselspropaganda; det er fascinert fabulering

hvis dette skjer imens jeg lever vil jeg ha en sånn venn, og så vil jeg spørre “er du noen gang sjalu?”

“blir du trist hver gang noen dør, selv om du ikke kjenner dem?”

“hvis noe gjør deg glad, tenker du da på hva som vil skje om du slutter med det?”

“kan du bestemme hva som skal gjøre deg glad?”

— men hvis jeg bare kan slutte med den filosofiske fablingen her et lite sekund, så var det bare én ting jeg faktisk ville si:

jeg begriper ikke at dette ikke er en del av samfunnsdebatten. Jeg forstår ikke at politikere unnviker to så utrolig pressende spørsmål:

  1. hva skal vi gjøre mot overbefolkning?
  2. hvordan forbereder vi oss på å dele kloden med en ikke-biologisk intelligens som overgår oss og ikke har våre instinkter, eller for den del noen likhetstrekk med oss som hjelper oss å skjønne dens motivasjoner?

Nå skal jeg stå på ski, wiiiiiii 😀

 

hvis du vil tenke mer, så les denne, for den er skikkelig god:

Recalcitrant
adjective: having an obstinately uncooperative attitude towards authority or discipline.
noun: a person with a recalcitrant attitude.
2 thoughts on “this is so dark

  1. Om overbefolkning: https://www.youtube.com/watch?v=-UbmG8gtBPM

    Ja, jeg er bekymret for det, men det hjelper å høre på Rosling, selv om jeg synes 11mrd virker mye. Og ja, den har sine svakheter, men er vel verdt å se på. Han var en smart fyr.

    Om kunstig intelligens … Tja, vil den ikke bare kunne lære seg ting vi allerede vet? Den må jo få kunnskapen sin fra et sted, tenker jeg. og bekymrer meg ikke mer for det akkurat nå. Men denne dokumentaren her, gir noen bekymringer om emnet: https://www.youtube.com/watch?v=XeLtYZ8fmz8

    Ha en tipp topp helg!

Leave a Reply

