det siste der var så klart tullete ment. HER er innsikten.

ok, så et av yndlingsspørsmålene mine (til utvalgte ofre) er

Tror du det er konseptuelt mulig å ha en teori for hele universet og alt det inneholder?

eller jaja, jeg sier jo

Do you think it’s conceptually possible to have one single theory for the universe and all its constituents?

og tadaa, så hadde jeg sitert med selv to ganger. Så enkelt kan det være.

Så, where to begin? Først er det jo hele Gödel-greia – en liten boks kan ikke inneholde en stor boks – men det er ikke fysikere sin favourite pet peeve. Det vi henger oss opp i, er energiskalaer.

Mitt tentative syn på saken, dog jeg er veldig agnostisk på området, er at det må finnes én stor teori, en GUT, som bare Gud kjenner, men som reduseres til den gjeldende effektive teorien på hver energiskala.

På nåværende konferanse har jeg for første gang snakket med noen som klarte å overbevise meg om at denne (borderline religiøse) innstillingen har to alvorlige shortcomings

  1.  Særlig du som jobber med SUSY, vet vel at du kan ha mangemange teorier på en high scale som matcher vårt univers på lavere energiskalaer. Derfor er det liten grunn til å tro at den universelle GUT’en er unik.
  2. Vi kan i teorien nå arbitrært høye energier, men aldri uendelig høy. Det vil altså alltid være høyere energiskalaer man kan gå til for å finne teorien som gjelder der, og “uendelig høy” blir for oss uobserverbar. Reint konseptuelt lever GUT’en altså på samme sted som “før Big Bang”, “innenfor hendelseshorisonten” og “utenfor Hubble-radien til universet”. Om den finnes eller ikke er (for fysikere) totalt og komplett uinteressant, så lenge den ikke kan observeres.

Jeg bare…

screenshot_2016-09-08-17-07-16-1

men inni meg tenkte jeg “oioioioi, kanskje han har rett”.

Leave a Reply

