und wenn du nicht mit mir geh’n willst

tenketenke

IMG-20160711-WA0000

og så var det dette med løping. Når jeg leser om det mentale aspektet rundt løping får jeg inntrykk av at det er allmenn konsensus om at man enten løper fra noe, eller til noe.

jeg vet ikke hvorvidt det stemmer for meg, men la oss si at jeg løper fra universitetet til Vidden da, og så tilbake til universitetet eller noe. Det tror jeg går helt fint.

Screenshot from 2016-07-15 11:39:46

Apropos universitetet, der skal vi ha en konferanse som heter (mwhahahaha, den heter faktisk følgende) The Dark Side of the Universe, og hvis man bor i Bergen og lurer på mørk materie og mørk energi og sånn, så kan man tilogmed komme innom en dag

Screenshot from 2016-07-15 11:40:56

andre interessante ting er at fettsyrer ser sånn ut:

20160715_092246

altså som en kjempelang bille med litt hydrogen og oksygen som hode, og ellers bindinger mellom karbon og hydrogen. Enkeltbindinger gjør fettsyrene mettede, og dobbeltbindinger gjør dem umettede.

Mett refererer altså til om maksimalt antall hydrogen er til stede (mettet hvis det er så mange hydrogenatomer der som bare mulig).

For clarification: Umettet fett ser sånn ut

20160715_092758

; det er ikke fult av hydrogen der, fordi karbonet har brukt opp de ytterste elektronene sine til å lage dobbelbindinger med nabokarbonet. Dette er forresten omega-3, for dobbeltbindingen er på plass nummer tre hvis man teller karbonbindinger bortover fra venstre.

Omega-3 er en essensiell fettsyre fordi kroppen ikke kan lage den selv på noe vis. Kroppen er fantastisk

Screenshot from 2016-07-15 11:39:32

men den kan ikke drive med høyenergetiske kjemiske prosesser. det får være grenser, liksom.

Så ja, jeg klatrer, sykler og løper, i den rekkefølgen, så jobber jeg litt, og så leser jeg om ting som strengt tatt ikke har noe med jobben min å gjøre. Fettstyrer er bare starten. Du vet algoritmer? Altså regler for hva man (der ‘man’ godt kan være en datamaskin) skal gjøre. Når man analyserer algoritmer for å finne ut hvor raske de er, finnes følgende regel

Screenshot from 2016-07-14 10:11:39

der de første er raskest, og den nederste er tregest, men kun for store tall. – og jeg driver med store tall. Universet og sånn. så jeg bare “kan dette stemme da?” og plottet alle sammen for x fra 0 til 10

Screenshot from 2016-07-15 11:44:35

og tenkte “det stemmer ikke litt engang.”

Heldigvis har jeg smarte mennesker rundt meg som sa “Inga. STORE tall. Du vet, universet og sånn.” så da prøvde jeg x fra 0 til 100000 (en fantasillion, ikkesant), og bare BAM

Screenshot from 2016-07-15 11:44:46

det stemte.

Og så klatret jeg videre

20160714_184615

og har NOK å tenke på når jeg sitter på standplass og kjeder meg såppass at jeg begynner å fikle med mobilen.

20160714_175044

Nå skal jeg dra og få tilpasset sykkelen som jeg tilbringer så mange kilometer på, for Mr. Awesome overbeviste meg om at feil sittestilling fort kan skape kneproblemer, og er det noe vi ikke vil, så er det å gjøre feil.

Inga 0ut.

dann nehm’ ich dich nicht mit.

20160714_171924

jeg elsker egalitarisme og fred, og aner ikke om det er best å beskytte Europa eller redde hele verden, om noen av delene i det hele tatt er mulig, eller om vi bare må løse overbefolkning før vi kan ta tak i noen ting som helst. Jeg gjemmer meg i skogen og blir kulturelt rasistisk, slutter å diskutere politikk og tenker at universet uansett ikke bryr seg. så samler jeg endorfiner, holder for ørene og ser kun på det jeg vil se på, for jeg er feig, feig, feig og tør ikke ta tak i noe jeg tror at jeg ikke kan påvirke.

Leave a Reply

