no, but you own the moments.

20150619_072906

jeg er ikke videre fornøyd med tingenes tilstand akkurat nå, men det kommer vi tilbake til. Som alle melodramatiske tilstander er min også kompleks, og jeg vil gjerne få starte med å uttrykke en stor glede.

HOMOSEKSUELT EKTESKAP ER TILLATT I HELE USA NÅ.

For meg er dette en milepæl i, ja, selve menneskeheten, intet mindre, ikke fordi det er så sensasjonelt at folk som elsker hverandre får lov til å gifte seg hvis de vil, men fordi vi endelig er ferdige med å ha noe imot det (reint juridisk, forstås).
Homofili er akkurat like vakkert, mye verdt etc som heteroseksuell kjærlighet, og for min del trengs ingen ytterligere diskusjon.

20150626_145320

andre ting: som nevnt, jeg er ikke imponert over universet, nærmere bestemt hvordan det til tider behandler – og isolerer – meg. (for dette kan ikke være min egen feil nei)
Du vet, vi er alle ulike. Noen barn er blå osv. Og noen barn er fysikere, hvor “noen” betyr yderst, YDERST få. Så for en liten Inga-fysiker på reise er det helt jævla overveldende å henge med, spise frokost med, danse salsa med, diskutere så fillene fyker, sykle, gå på tur, bli littegranne brisen ++ osv med KUN folk som forstår alt jeg sier og alt jeg tenker på.

20150625_203710
blablablabla, går sola ned? samma det. blablalbabla

Forresten, fysikk som sådan er på et rart punkt akkurat nå. Det blir vanskelig å fortelle alt om det, men ta Higgs da. Det er den der partikkelen som ble omtalt som “the God Particle” at some point, som ble funnet ved CERN for en god stund siden, og som langt på vei bekreftet standardmodellen i fysikk.

Her, ta en innføring:

Denne partikkelen gir alle(?) andre partikler masse, men hvorfor den selv veier 125 GeV og ikke noe annet, hvorfor den kobler som den gjør, hvorfor massen ikke har uendelige korreksjoner osv, det vet vi ikke. Problemet er at vi ikke har noe _problem_ som sådan, så vi vet ikke hva slags løsning vi leter etter.

Men det som er gøy, er at universet liksom klarer seg, selv om det blir vanskeligere og vanskeligere å forstå jo dypere vi graver.

20150615_091215

Forresten, ICTP står for International Centre of Theoretical Physics, og tanken der er at man skal kunne gjøre fysikk uansett hvordan landet man ble født i ligger an politisk og/eller økonomisk, så utviklingsland får litt ekstra drahjelp. (NORGE: HADDE DET VÆRT EN IDE ELLER? ITALIA KLARER DET.)

Du vet, vitenskap for fred, science is the common heritage of humanity,
å forstå universet er cirka det viktigste vi driver med
(bortsett fra å slutte å drepe hverandre, så klart).

20150615_091102

ICTP ligger i Trieste, helt nord i Italia. Den delen man skulle tru at er Slovenia. Slovenia kan lehehett nås med sykkel, og er for øvrig et av de vakreste landene jeg har sett. Sist helg var beina mine generøse nok til å vise meg om lag 200 km Slovenia-fjell, -bakker, -kirker, -kloster, -landsbyer og ikke minst -asfalt.

20150620_173913

Eg lure meg på (I feel ya, Bjeidsvåg) om landeveissykling kanskje er den sporten det er lettest komme i the flow zone med. Bare tråkk, tråkk, kilometrene fyker forbi.

20150620_175648
fyker og fyker…

Men ja, TINGEN er altså at Higgs kobler enten direkte eller indirekte til alle partiklene der ute (alle som vil ha massen sin fra higgsen i alle fall), og ergo får Higgs-massen korreksjoner av størrelsesorden massen-til-partiklene-den-kobler-til.
Dette omtales som The Hierarchy Problem i fysikk, og tanken er vel noe som “bør ikke universet og alt være intuitivt for oss?”

20150618_181349

Så, jeg løper rundt i en park i Trieste og tenker på Higgs, og tror du faen ikke det kommer en fellow fysiker løpende. Så vi løper sammen og tenker høyt om Higgs, og det er lett å kommunisere selv om man er anpusten når den andre bare vet hva man mener.

20150623_184643

For det er noe med det, vettu. Jeg synes at det er skikkelig viktig å forstå universet. Jeg synes ikke det er morsomt eller kult å ikke bry seg eller ikke ha lyst til å forstå.
Jeg synes ikke det er gøy at folk ler over hvor hardt jeg tenker over hvorfor vi er her, hvor alt kommer fra, hvordan kosmos fungerer, hvor mange dimensjoner vi lever i, hvordan alt henger sammen

Jeg synes også at det er viktig å tenke over mellommenneskelige ting, men kanskje litt mer analytisk / filosofisk /whathaveyou enn hva folk uten videre forventer, og det er altså så vondt å få en reaksjon av typen “hvorfor bryr du deg”, “skjønner ikke at du gidder å tenke på det” eller noe i retning av “du er litt rar”.

uansett, her har jeg altså lusket, løpt, syklet og danset rundt, for ja, latin-amerika produserer fysikere, og fy fillern som de kan danse, og jeg har vært sammen med flokken min da.

For nå og da får jeg være sammen med flokken min. Og jeg kan diskutere hvorvidt objektiv moral finnes, om kjærlighet er absolutt, eksistensialisme som sådan, og ingen

INGEN

sier “du blir så engasjert” på en nedlatende måte.

Ingen sier “hvorfor lurer du på det” eller “du tenker for mye”.

Jeg (syteklage) får være sammen med folk som synes det er verdens naturligste ting å tenke over _alt_ som ikke løper fort nok. Alt kan analyseres, det er vår oppgave å være kritisk, og TENKING ER DEILIG.

Ikke alle jeg kjenner synes det, og det gjør meg trist. Ikke fordi jeg ser ned på folk som ikke er som jeg, ikke fordi jeg synes at alle skal være som jeg, men fordi jeg lengter etter flokken min.

20150616_083103

Nå er jeg ferdig å trøstespise frokosten min, og jeg skal snike meg til flyplassen. Det blir skikkelig fint å komme hjem, men jeg er litt lei meg fordi jeg skal dra.

Så, Higgs skal jeg rante mer om en annen gang. La meg gjette, det ventes i spenning.

2 thoughts on “no, but you own the moments.

  1. You go, Higgs! Jeg kan fint lite om fysikk (annet enn hva jeg har plukket opp gjennom et liv i selskap med forskjellige tv-kanaler og observert ute i livet) men liker å lese bloggen din lell. Mye moro her.

Leave a Reply

