Hello pot. This is kettle again.

Dette blir kondenserte greier *

“Gossiping is essential for survival because the complex mechanics of social interactions are constantly changing, so we have to make sense of this ever-shifting social terrain. This is Level II consciousness at work. But once we hear a piece of gossip, we immediately run simulations to determine how this will affect our own standing in the community, which moves us to Level III consciousness. Thousands of years ago, in fact, gossip was the only way to obtain vital information about the tribe. One’s very life often depended on knowing the latest gossip.”

Dr. Michio Kaku, THE FUTURE OF THE MIND

Sånn, da var sosiale problemer løst. Vi sladrer fordi det er en urtidsprogrammering vi har liggende, og det er like vanskelig å overstyre det som å la være å spise sjokolade med smør og salt på hele døgnet.

Ja, jeg lovte disse kaloriene. Det er ikke så vanskelig.

IMGP0629

På en vanlig dag hjemme må jeg ha 2000-3000 kcal. Det er fordi jeg beveger meg og fordi jeg bruker hjernen min. Hjernen spiser ca 30% av det vi trenger på en dag, og hvis man bruker den mye kan den øke energibehovet sitt med ca 100 kalorier til (den er rett og slett det motsatte av energiøkonomisk: Den trenger masse mat selv om den ikke brukes, og klarer ikke så skru opp forbrenningen særlig)

Grunnen til at vi klarte å utvikle hjernen var at mennesker hadde jevn tilgang på kalorier – shait, nå holdt jeg på å begynne å snakke om noe helt annet.

IMGP0633

Back to track, altså kroppen.

Jeg legger på 1000 kcal når jeg skal gå hele dagen, og enda mer hvis det er kaldere enn -10 grader hele tiden (og _særlig_ hvis det er kaldt om natten. Nattmat er innafor)

Frokost: (Bare et forslag. Enkelte individer liker ikke dette)

IMGP0620

Grøt på pose! 😀

100 g havregryn, 100 g crüsli, 2 ss kondensmelk * (ser du, kondensert), nøtter og rosiner til den store gullmedalje, add hot water and a smørklatt.

Kaffe. Totre kopper. Litt sjokkis evt.

Um… 700 800 kcal?

Lunsj (vi er alle forskjellige)

IMGP0660  IMGP0656 IMGP0670

Sjokkis, kjeks, spekepølse, tørket kjøtt, tørket fisk, marsipan for dem som liker det (dere er sprø, okei?) og så har jeg hørt at sånn der kake med så mye sukker at den ikke kan fryse er tingen. Fyrstekake? Uansett, alvorlig talt: Husk å

IMGP0693

for jeg holdt på å få hull i tanna av å skrive dette.

Middag + kvelds:

IMGP0683

Realturmat med potetmos eller hurtigris oppi. Og så en kopp eller to med kaffe, litt te, og… kanskje litt sjokkis.

ELLERS: DET ER TOTALT INNAFOR Å HA TISSEFLASKE I TELTET. Denne diskusjonen er ikke over før jeg vinner.

IMGP0640

Det er bare om dagen at noen ser på uansett.

Siden dette kanskje er siste rant om snø og tur og pakking og spising på en god stund vil jeg tillat emeg å nevne at orden er viktig

IMGP0641

men humor er viktigere.

Og noen ganger er det viktig å bare holde kjeft og gå alene

IMGP0635

for tenk alle tankene man kan tenke

og hvor høyt man må tenke dem for å overdøve lårene.

Å leve

Å leve
er ikkje akkurat det lettaste som finst
ikkje alltid vakre roser
og fin musikk
men sidan no
dette orgelet likevel står her
kan vi vel spele litt på det
Arne Ruset

Handa
Du legg handa di i mi.
Verda tek ein pause

Dig
I dig
You dig
He digs
She digs
We dig
They dig

It’s not a beautiful poem, but it’s very deep.

20150311_182635

2 thoughts on “Hello pot. This is kettle again.

Leave a Reply

