kvifor ut

Hei!

To ting:

1) min gode venn og kollega fra Harstad – som har bodd på vestkysten lenger enn jeg har – oppklarte ting for meg her om dagen: Når det er gule blader på trærne er det høst, og når de har falt av er det vinter.

Så nå er det vinter.

Plena er grønn der ute, men det er visst vinter.

Seriøst.

Jeg fant en særs vittig skildring av oss nordmenn som jeg gjerne vil dele, så kan du også le høyt. trykk på bildet av nordmannen som er kjempelykkelig fordi han har stearinlys:

Og så var det det andre da. Det føles så passende å legge i vei om det nå som jeg er aldeles ute av meg pga hele vinter-med-grønt-gress-greia. Jeg har lyst til å fortelle om lange skiturer og mitt forhold til dem.

Vår 2014 258
og telt. Ikke minst telt.

Da jeg var 4 år gammel lærte jeg norsk, og jeg lærte meg å gå på ski. Sistnevnte falt meg lettest, men det er en hemmelighet. Jeg gikk på ski til stallen og skola hver dag 6 måneder i året. (kanskje grunnen til at jeg ikke er mørkeredd og tror at nordlys er helt vanlig)

Hopp hopp, da jeg var 13 hadde jeg bestemt meg for å bli verdens beste sprangrytter, minst. Jeg trente som en helt og utviklet en lei kikhoste som varte i 11 mnd. Siden jeg trente videre (også i -20 grader) utviklet jeg kuldeastma oppå der igjen . Så da måtte jeg hate kulde.

hest shamir og inga
en vanlig sommerdag nordpå – Inga med sin første ponniramp.

Hopp hopp hopp, da jeg var 18 flyttet jeg endelig fra nordpolen, og den beste tiden i mitt liv startet. NTNU, altså :). På vinterhalvåret var jeg ute i snitt 30 minutter per dag (10 min til/fra bilen, universitetet, og 5 min til/fra bilen treningssenteret). Det ingen skjønte var at Kulde var en gammel elsker jeg ikke tålte trynet på fordi han hadde gitt meg klam astma.

tigern
en luftetur i juli

Voosj, 23 år gammel, flytter til Bergen og har ikke sett snø på et år. Lever et latterlig ukomplisert liv der jeg tjener mer enn jeg trenger, og heller hadde betalt noen for å ta ut av oppvaskmaskinen min enn å krangle om hvem som skal gjøre det.

og livet er lett
og jobben er lett
og jeg overlever helt automatisk

og det kreves INGENTING av meg.

så oppdager jeg isbreer og innlandsiser. Der er det VANSKELIG å overleve. Man må være sterk i hodet, planleggingen må være i orden, man må gjøre de riktige tingene. Og så må man være sterk nok til å trekke pulk, og utholdende nok til å gjøre det dag på dag.

– Gå på ski kunne jeg jo, og kulde kjente jeg jo til. Men dette er voksen-versjonen.

Og man kan lære seg å overleve i en ørken av is. Det handler om kontroll, om å gjøre de rette tingene til rett tid.

Det er helt stille, man er varm fordi det er sånn passe tungt, lillehjernen er opptatt med å vite hvor man er og hvor man skal, øynene er opptatte med et helt fantastisk lys – og resten av sjela greier endelig å holde kj være stille.Svalbard 2014 025
Utedo for to.

Og jeg skal til Grønland i 2016. Herre min pinne!

2 thoughts on “kvifor ut

Leave a Reply

