Haust! og sommerpulk av vinterdekk

Dagens tema:

20140824_112822
hva kaller du en sau uten bein? – En sky

Hei

Du visste det kanskje ikke, men høsten er fantastisk. Det er mye mulig at dette klinger mistenkelig likt

alle elsker matematikk og klassisk musikk, men de fleste vet ikke om det. ennå.

men dette er faktisk lettere å relatere til. Altså, dette med høst. La meg gå gjennom noen av yndlingspunktene mine som illustrerer hvorfor høsten er

fan. tast. isk.

Først og fremst:

Luften og naturen

Gå ut døra om morgenen og trekk pusten. Ikke sant, luften er KRISP – jeg finner ikke noe bedre ord for det. Høsten er den eneste tiden på året der luften rundtomkring i Norge smaker mest som lufta på fjellet. Bare å sykle til jobb (flink olje-Inga) føles som en kald dusj, og det er så *deilig å bli varm når man har kjølig luft på kroppen.

*aldeles betydelig dundrende ekstensivt forteffeligt gevaltig himmelropende imposant monumentalt overveldende praktfult ruvende storslagent titanisk umåtelig, ja, voldsomt! 

20130927_154544
huskyene er glade igjen, og SE så frisk luft!

og sauene på fjellet vil gjerne inn, og ROMPETROLLENE ER PÅ VEI! Herregud, det er så fantastisk at man bør skrive bok om det. Eller i alle fall et dikt. Et dikt som er så fint som dette (av Hans Børli)

Myrulla på Lomtjennmyrene

Skulle jeg, mot formodning,
bli salig
og komme i de saliges boliger,
da skal jeg si til erkeengelen:

– Jeg har sett noe
som var hvitere  enn vingene dine, Gabriel!

Jeg har sett myrulla blømme
på Lomtjennmyrene

heime på jorda.

20130920_182446

Merk forresten at tiltagende kvelds- og nattemørke skriker etter bålbrenning, og lovdata forteller oss at

§ 8-2. Bruk av ild utendørs
Med unntak av brenning som nevnt i annet ledd er det i tidsrommet 15. april – 15. september forbudt å gjøre ild i eller i nærheten av skogmark uten tillatelse fra kommunen. Kommunestyret selv kan gjennom lokal forskrift fravike dette forbudet dersom lokale forhold tilsier det.

– at vi snart kan tenne bål igjen. Hvis vi får det til.

20140824_113401

Hei! Har du grillpølse? eller har du sykjel? Sykjel is fine.

(Å HERREGUD HJELP, VILLE DYR!)

DSC_0151

fra fjellet helt ned i fjorden. Fjordmoro. Fjell- og fjordmoro.

Bøkene og ideene

Hvis du vil bruke litt mindre tid på fjasboka eller foran TV’en, og heller utvide horisonten gratis og risikofritt, kan du for eksempel ta et online kurs hos Stanford:

2014-08-29_10-33-54

personlig går jeg for Introduction to Logic  og muligens Algorithms bla bla – men det trenger så klart ikke å bry deg.

Hvis dette er for høyterskelt kan jeg anbefale å lese bøker, men for én yderst liten gangs skyld har jeg ingen bøker å pushe. Jeg mener fremdeles at When Nietzsche Wept er guds gave og input til menneskelige problemer, og dessuten fantastisk vakker.

Mine egne prob utfordringer går mer på at jeg ønsker meg en ny bokserie. Jeg har endelig kommer over Harry Potter, sluttet å gråte og er klar for en ny forpliktelse. Jeg har derfor lest fire førstebøker (i ulike serier, forstås), men ingenting kan så langt leve opp til mine urimelige forventninger.

ENDA mer lavterskelt er podcaster, som alle som har en smarttelefon eller datamaskin har tilgang til. Nå for tiden har The Infinite Monkey Cage lagt beslag på mine ører og mitt sinn, så vi høres på den andre siden.

Aii, nå divergerer jeg litt fra temaet her. Bøker, læring og høring er så klart tilgjengelig hele året. Tilbake til høsten: hva er det eneste som er triveligere enn å overleve i uvær? Jo, det er å sitte inne og høre på uværet ute. Gjerne med en bok. Vi snakker

  • Stearinlys
  • Pledd
  • Kakao (evt te. for jeg tror lett på at det finnes folk som synes at te smaker bedre enn kakao. M-M! særlig.)

men greit, du kan få skulke kakaoen hvis du ikke har funnet frem turskoene, ELLER er klar foooooor

pulktrening

med det mener jeg egentlig “gleden” eller “forberedelsen” eller “mellomsesongen” eller bare

det som kommer

Hvorfor pulktrening? Derfor. Se her: pulken må med. Den er din bestevenn når ryggsekken viste seg å bare være en god kollega.

Svalbard 2014 092
Brynjulv agrees, og han har peiling.

I fjor fikk jeg ideen om at det kan være lurt å bli kjempeflink til å dra noe tungt over lengre tid – neida, jeg var bare glad for å ha en unnskyldning til å trene og høre på lydbok, OG se dum ut.

så vi koste oss

20140308_113526
Tihi ❤ 

og vi skal kose oss i år og!

Forresten, min fremgangsmåte for å conjure et pulktreningsdekk: En liten tur innom Coop Bygg og kjøpe øyebolter, store skiver, stoppmuttere og skrukroker. Alle disse ordene sa meg lite, men det har man hyggelig betjening for. Kjetting trenger man forresten og.

Så en liten tur innom et bilverksted hvor man ofte får lov til å ta gamle dekk. Det er lurt å ta dekk med litt spordybde, så blir man ikke stoppet av politiet. eheh.

20131125_202927
20131125_202907

og sånne kan du bore så mange du vil, og til slutt har du en dekkrekke som perler på en snor!

så vi kan la sykkelen stå

20140824_115530

og begynne å gå. Amen 🙂

 

2 thoughts on “Haust! og sommerpulk av vinterdekk

Leave a Reply

