Søk: Hardangervidda + terrengsykling. Del 1

En nordlending kan ha mange grunner til å flytte til vestlandet, men fjell og fjord bør helst være iblant dem. Og Hardangervidda. – også kjent som Yndligsvidda.

Hardangervidda er verdens aller fineste plass.

– Inga Strümke

Til historien hører også

Stisykling er fillern meg så gøy

– samme Inga som over

Tenk å kunne kombinere de to! Tenk å kunne – åh, jeg klarer nesten ikke å skrive det – sykle over Hardangervidda. Hytte til hytte, bare jeg, Petronella (navnet på dama, drømmesykkelen, tohjulingen, flammen, you name it) og en sekk med vann og lappesaker. og Snickers. TENK for en ferd, for et liv!

20140718_191813

MEN! Men… så fint skal vi ikke ha det. For la meg invitere deg til å prøve et lite googlesøk. Kort oppsummert finner man en tråd på terrensykkel.no, som helt riktig siterer Forskrift om Hardangervidda nasjonalpark §4.5.1 :

c) Sykling utafor godkjende traktorsleper og Tinnhølvegen er forbode.

jeg er ikke den eneste som gråter, det gjør også de som ble intervjuet i denne UT.no-artikkelen.

20140718_190523
crap.

Dog finnes det alternativer. Derfor følger nå en liten avstikker til Haukelifjell. Vent, dette trenger en ny overskrift.

Haukelifjell + terrengsykling

Jeg sendte for sikkerhetsskyld e-post til Haukeliseter Fjellstue for å få bekreftet at det er lov å sykle på stiene i området. – og for å bestille frokost.
Responsen jeg fikk var særs inspirerende (der jobber en sykkelentusiast! Hyggelig er han og), så jeg pakket sakene og dro i retning Haukelifjell.

20140718_130403
ok, først laget jeg et lite kart for å komme meg dit, for orienteringen min er som kjent… spennende. Den er så spennende at pårørende gjerne vil vite hvorhen jeg skal (i.e. hvorhen jeg tror at jeg skal)

Jeg: Sjekk! Jeg har kart. Nå skal jeg sykle rundt på Haukelifjell.

Kjære pære: Så fint da. Takk for info. Skal du bevege deg inn på områder uten dekning? Send meg forstørrelse av kartet er du snill. Trynet ditt er ikke så viktig. Det er et kart, ikke en selfie.

[kjøre til Haukeliseter. På mystisk vis ankomme Rosendal og si “her var det fint”, spise en softis og ankomme Haukeliseter bare 4-5 timer etter avreise fra Bergen]

Jeg: NÅ begynner jeg å sykle. I natt skal jeg overnatte på Haukeliseter, og jeg kommer ikke til å sykle meg bort.

Pæra: Sikkert. Let me know om du rekker tilbake innen frokosten i morgen. Ps jeg er midt i en rapell.

[syklesyklesyklesykle]

20140718_192921

Der går en sti som starter i form av grusvei på Haukeliseter, men fort endrer seg til tenkisk krevende sti med stigning begge veier, og en del steiner. Følger man den i 16 km ender man opp på Holmavatnhytta, hvor man kan overnatte. Dette kan gjøres til en 3-dagers rundtur som beskrevet i denne stiguiden.

Jeg syklet ikke hele veien inn, men jeg syklet hele veien ut, og rakk også en god kvelds/nattmat + øl på fjellstua.

Jeg: God morgen! Nå skal jeg sykle mer. Jeg skal til …Podde…?vannet?

Pæra: [silence]

Neivel. Uansett, denne turen er merket som tur for terrengsykkel hos UT.no, så jeg hadde ingen videre bekymringer. Turbeskrivelse finnes her.

Den har både stier av typen Fri Flyt(TM), naturlige hindringer, og jentepartier.

20140719_100225 20140719_114355

Alt i alt: Flott tur!

En annen ting Haukelifjell har going for seg er at det er flust av fine teltplasser i meget forsvarlig avstand fra veien (telt+sykkel=i overkant sprekt.)

20140719_170640
å kjære vakre vene, her bor jeg! Nei, vi!

og jeg vil da si at alle stiene (som ikke er så reint få) kan i mer eller mindre grad besykles. For eksempel kan det være fint å ta et lite aftensbad etter en dag med sol, sykkel og myggolje – så da er det bare å sykle til nærmeste vann! 😀

IMGP0258

og ta bilde av en undervannsblomst som kanskje syns at sommeren kom litt brått på.

IMGP0262

Sykle hele dagen, sykle hele natten, men jeg må advare: Terrenget her er ikke så flatt og utsatt som på SELVESTE Hardangervidda. Det betyr at syklingen kan bli litt mer krøkkete (unnskyld, jeg mener så klart “teknisk”), og siden det blåser mindre er der MER MYGG. Å nei.. i det solen går ned anbefaler jeg derfor tilflukt i teltet, for alt annet klør.

Det er opp til deg selv hvor hard du er. Jeg er ei pingle. Ei pingle med rette fortenner, og uten myggstikk.

Nailed it.

Jeg: Å herrepinne, dette teltet var et godt kjøp og nå har jeg satt det opp og det har fem stenger og én av den går til ytterteltet som liksom er over innerteltet og det er lufting og inngang foran og bak og i taket og det er så stort at jeg kan tøye inne og [snakker entusiastisk om telt imens jeg veiver frenetisk med armene]

Pæra: Så fint. Jeg klatrer en 9a+++ med venstrehånda.

og så sov jeg så søtt til lyden av en foss før jeg bare

20140719_182420

god morgen, Petronella ❤

Dette med sykling på Hardangervidda (eller omkringliggende) skal så klart undersøkes nærmere.

Leave a Reply

