Virrevandring

God morgen

La meg bare få rydde opp i dette med én gang: Det er alltid morgen en eller annen plass i verden. Skulle du komme i skade for å si noe så trivelig som “god morgen” klokka 17 på ettermiddagen kan du betrygget fare frem, vel vitende om at det er morgen i for eksempel Thailand.

Men det var ikke det jeg hadde på hjartet i dag. Det jeg har på hjartet er at jeg har hatt det umåtelig trivelig. Jeg har flydd, og kan melde om at det ikke er så lett som det ser ut. Se på en spurv, tenk på at den har hjerne som et knappenålshode, og tenk hvordan i allvideste verden klarer den lille der å navigere i et 3-dimesjonalt rom? – for la meg bare si: Det klarer ikke vi.

IMGP0240

Virrevandreren

Virrevandreren er en tenkt herremann som går ut fra puben kl 04:30 en sen kveld / tidlig morgen, og er såppas bedugget at han ikke vet hvor han skal gå. Han tar derfor et steg i en tilfeldig retning. Når han har gjort det, glemmer han hvilken vei han gikk, og tar et nytt tilfeldig steg. Dette nye steget er altså helt uavhengig av det foregående.

RandomWalk
det kan ogås være en full jente. Eller ei jente som ikke har begrep om hva hun vil i livet ,og derfor helt ukritisk kaster seg på enhver trend som tilfeldigvis flyr forbi.

På matematisk kan vi si at hvert steg n er tilfeldig, og at verdien n er uavhengig av n-1.

280px-Random_walk_in2D_closeup

SÅ! nå kommer det: Det kan bevises (matematisk) at denne fulle personen, som går kun tilfeldige steg, til slutt vil finne veien hjem. Helt sant: I to dimensjoner (altså frem-og-tilbake, høyre-og-venstre), vil en virrevandrer med nok tid til rådighet, komme innom alle rutene rundt der han startet.

Men vet du HVA? I tre dimensjoner er det ikke sånn. I tre dimensjoner (frem-og-tilbake, høyre-og-venstre, opp-og-ned) vil ruta til virrevandreren divergere. Stakkaren vil rett og slett fly seg bort og aldri finne huset sitt, eller enda verre: tilbake til baren.

3d[5]

Det jeg vil frem til er at tre dimensjoner er fryktelig mye å forholde seg til, spurver er totalt undervurderte og jeg skal ikke bli basehopper.

IMGP0244
jeg skal alltid ha minst én fot i bakken.

Det er ikke at jeg ikke KAN fly altså, for det kan jeg. Men jeg prøver å ikke gjøre det for ofte, for det tiltrekker seg så mye oppmerksomhet. Se her for eksempel, her står de alle og tar bilder:

IMGP0245

En mindre synlig måte å øve seg på tredimensjonal orientering er rett og slett under vann. Har du prøvd fridykking noen gang? I Norge kan det være litt kjølig.

IMGP0234

så kanskje det er like greit å bare fly ned bakker i stedet. Formålet må være å ha hjulene i bakken minst mulig, for gulvet er lava.

20140714_174109

Nei. Formålet er å trulle rundt og ha det gøy, for nå som jeg tenker meg om er det meningen med hele universet.

20140714

Slutt å spise hvaler. De har navn på hverandre og er sannsynligvis selvbevisste. Og så kan de bli over 200 år gamle, og bruker ikke tiden til å finne på faenskap.

Leave a Reply

