There is no excellent beauty that hath not some strangeness in the proportion.

sa Sir Francis Bacon, og nå skal jeg jammen fortelle en tale om noe strange.

Se her, sitt sammen med meg litt.

Screenshot_2014-05-17-16-40-29

Er det ikke strange at vi har lyst til å klatre opp for å komme ned igjen? – og mellom opp og ned kanskje skade oss litt, jeg griner, du kjefter, JEG KJEFTER, det er din skyld og min skyld, og når vi endelig får det tiiiiil… da skulle det bare mangle.

Nei vet du hva, det skal jeg hvertfall ikke snakke om. Jeg skal snakke om noe evig, noe som var før oss og skal være etter oss og alltid skal være.

Hold dette flagget litt er du snill, jeg tror ikke på sånt uansett.

Screenshot_2014-05-17-16-39-00

Du vet, atomer (forbløffende mange av mine tales starter slik.. jeg vurderer å komme på en noe mer fengende start. Uansett, bær over med meg).

Atomer har protoner og nøytroner i kjernen.

download

 

At atomet (av gresk: udelelig) består av mindre ting kan jo få oss til å spørre om protonene også består av ting.

inside_quark_web

og tenk – det gjør de! Inni protonene er det kvarker, 3 stykker som sådan.

For å beskrive kvarker holder det ikke med kvantemekanikk. Vi må til med noe som heter kvante-kromo-dynamikk. Krombetyr farge, og i tillegg til at disse kvarkene våre har elektrisk ladning, har de en ladning til! Siden ladningen har tre ulike verdier, bestemte vi oss for å kalle det “farge” i stedet for ladning. Fargeladning er altså ikke “positiv” eller “negativ”; den er rød, blå og gul. 

like_im_five

JEG JOBBER MED SAKEN. Jeg har aldri klart å fortelle om QCD (quantum chromo dynamics) til noen uten at de blir blanke i øynene.

P1000054
F-A-R-G-E-R

Fargeladning er det som holder kvarkene sammen til protoner. Det kule med slik farge er at det oppfører seg motsatt av elektrisitet og gravitasjon.

Si at du holder en magnet og en spiker sammen. Hvis du drar dem fra hverandre blir kraften mellom dem svakere og svakere, til de til slutt mister kontakten med hverandre.

Det samme gjelder en rakett som skytes opp fra jorden: Den trenger høy hastighet for å unslippe jorden, men jo lengre bort den kommer, jo lettere blir det å komme unna.

Gravitasjon og elektromagnetisme avtar altså med avstanden.

Fargeladning gjør det motsatte! 

Hvis du prøver å dra to kvarker fra hverandre, føles det som å dra i en gummistrikk. Jo hardere du drar, jo sterkere er kraften mellom dem.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
som kvarker på en snor! Sant vel, superknut? 

Det finnes ikke ensomme kvarker. De må eksistere i par eller vennegjenger. Og det er alltid sant.

Alltid.

Was ist das – die endgültige Wahrheit? Sie ist das Ende des Weges, wo es weder weitere Geheimnisse noch Hoffnungen gibt.

 

20140516_220641

Wo wir selbst nicht eindringen können, gelangen wir mit der Mathematik.

Leave a Reply

