you can take both hands off the wheel

And still get far
Be swept away
Enjoy the ride
You won’t get lost
With your heart to guide you

alt det er sikkert veldig bra, med mindre du skulle befinne deg på en svingete vei. Da anbefaler jeg minimum én hånd på styret, og augane to guide you.

Apropos guiding: universet utvider seg – dét visste vi. Se for deg at vi sitter som maur på en ballong, og at noen blåser opp ballongen. Da vil Inga-Maur se rundt seg, og til sin fornøyelse observere at ALLE de andre maurene beveger seg bort fra henne. Hun konkluderer med at hun er sentrum for ekspansjonen, altså sentrum i universet. Jeg digger når det skjer!

DSC_0629

20140404_190737

og skulle du henge i en vegg anbefaler jeg klatresko, kalkede fingre, og litt coolness to guide you. Ellers (evt hvis man bare ikke er så veldig flink til å klatre) går det galt, man tryner litt, griner litt, kjefter kanskje litt på idioten som sikret og sier at herreGUD, stakkars meg! Dere skjønner kanskje ikke hvor synd det er i meg! Jeg falt faktisk. Rett ned i tauet. Opptil flere meter falt jeg nok! Ja, og ikke nok med det, jeg skal på skiekspedisjon, tenk. Til SVALBARD. Og der trenger jeg både kart og kompass to guide me, og ikke noe au-ankel.

Så i rein protest begynner jeg å pakke LENGE før jeg trenger å pakke

20140406_083649

 

og hvis noen finner bagen min og åpner den, kommer de til å tro at jeg heter Helsport.

Heldigvis har de andre maurene gjort fysikkleksa si, så de skjønner at rommet er tredimensjonalt og utvider seg mer eller mindre uniformt. Bortsett fra i tette ting, en galakse kanskje, der det er krefter som er sterke nok til å hindre at den blir dradd fra hverandre. 
og inne i atomene! For hvis atomene hadde utvidet seg, og alt bare ble større – ja, da hadde hjernene og øynene våre også utvidet seg, og vi hadde ikke sett noen utvidelse i det hele tatt. 
Men vi ser at universet utvider seg, hvilket betyr at rommet mellom galaksene blir større. Og når vi ser ut i verdensrommet er alt rødforskjøvet og vi kommer kanskje til å ende opp helt alene

20140406_181514

 

SÅ derfor, fordi det er en viss fare for at menneskeheten er et blaff, et øyeblikksfenomen, et unntak, fordi det kan hende at vi aldri kommer oss av knausen vår, fordi vi ikke utgjør noen forskjell for universet… Må vi dra på ekspedisjoner.←Logikk

BOSS quasars track the expanding universe: Most precise measurement yet

men vi finner jo ut så mye fint om universet rundt oss. Vi bare.. skjønner ingenting, men vakler av gårde, setter én fot foran den andre

Screenshot_2014-04-07-20-02-04

og holder oss like over bakken, for snart skal jeg jo på skiekspedisjon, så nå hadde det IKKE passet med skader eller influensa eller… EKSISTENSKRISE.

IMG_4398

 

Åi, så stort.. Og det er ikke engang hele universet :S

Leave a Reply

