her, ta en dråpe.

Dagens leseverdige fra bloggosfæren: Dråpen som fikk shakeren til å renne over.20130730_125133

teaser:

Aldri har kunnskap om kosthold og trening vært lettere tilgjengelig, og nettet renner over av guider, eksperter og synsere. Men hvor mange artikler om grønnsaksspising og sprettrumper tåler egentlig hjernen før den eksploderer?

Mens deler av denne tiraden har blitt skrevet, har en haug med deltagere vært innom scenen på Stavanger Open. Fitness er populært som aldri før, og facebook-feeden min fylles med body fitness og Oslo Maraton i en skjønn forening. Jeg kan lese artikler om hvordan jeg kan gå ned i vekt, opp i vekt og på tvers i vekt i alle norges aviser, et titalls nisjenettsteder og et hundretalls blogger. Det er nesten litt vanskelig å slippe unna. 

umiddelbar reaksjon og trang til ranting:
jeg har også hatt en veldig fasinasjon for fitness med overtrening, matplan, narsissisme og det som hører med. Det er aldeles oppslukende hvordan man kan påvirke hvert aspekt av fysikken sin, og få følelsen av at alt man foretar seg i hvert lille øyeblikk av hver dag teller. Denne trangen til å bli ha full kontroll på hvert aspekt, kunne lese seg opp til å bli ekspert på alt og ikke overlate noen verdens ting til tilfeldighetene er nettop det som skaper nerder. Det er deilig å være nerd, for jeg har en greie som er min greie, som gir meg trygghet, er altoppslukende og alltid gir meg en fullkommen følelse av oppnåelse og tilfredshet.

20130730_104013

Det er i beste fall en illusjon. Illusjonen skaper – og baserer seg deretter på – en livsstils- og spiseforstyrrelse.

20130730_103048

Kroppen begynner å forfalle i ung voksen alder. Intellektet kan utvikle seg til lenge etter at vi går av med pensjon. Misforstå meg rett; jeg elsker trening og jeg synes det er supert å kunne realisere meg selv, bygge en god helse, få endorfindosen min og alt det der fantastiske som trening bringer med seg.

Men kroppen min er ikke jeg. Jeg er mer enn kroppen min, og aldri, aldri vil jeg la det gå så langt at jeg (eller noen andre for den del) definerer meg utifra hvordan jeg ser ut, hvilken fettprosent jeg har eller hva kroppsmassen min er. selv om jeg er fysiker og hvilemasse er avgjørende for kategorisering av elementærpartikler.

ikke sant vel! 😀

20130730_171828

åh!

da jeg holdt på som verst fikk jeg ofte spørsmål om jeg konkurrerer / har tenkt å konkurrere. jeg svarte alltid “nei, jeg er fysiker.”. heldigvis er det ikke umiddelbart innlysende hvor arrogant (og implisitt nedlatende) det svaret er.

Leave a Reply

