fjellfint

Visste du at ‘Anger’ betyr ‘fjord’ eller ‘vik’ på norrøn? Derav Geiranger, Hardanger, …

1097698_10153083745175094_1870852905_o
Den som lytter får vite.

Noen fjell er mer populære enn andre. Jeg lurer på om de er ensomme der de står. Noen av dem er ensomme fordi de er utilgjengelige, mens andre er det fordi fjellene rundt dem er høyere, vennligere eller ‘finere’. FINERE du liksom! Jeg skal si meg enig i at fjell er nydelig, men man kan vel ikke se på en knaus og si at den er “mindre fin”?

20130801_181709
i
kke sognefjell i alle fall

Jo, man kan visst det.

Jeg vet vi er godt utti året, men NÅ har jeg funnet målet for året. Det må være å se på uhorvelig mange fjell, og se etter hvor fine de er. hvis de mot formodning ikke skulle være så fine, er målet å se hva som gjør dem ikke-så-fine.

20130729_213958
se, huset mitt!  Fint, vel? Fint som fjell.

Hva er best, fjell eller fjord? Og hvis svaret er fjell (for det er det selvfølgelig), så lurer jeg på om det er best å gå eller klatre. Eller kanskje en miks av begge deler, selv om det er farligst.

20130803_165721
huff.. jeg kjøpte for små sko. Med vilje.

Sportsklatring er fint fordi man stikker til et klatrefelt med dekning og rimelig avstand til bilen, sånn at man kan snu før man er utslitt, og har tilgang til hjelp hvis man skulle være uheldig.

20130801_114631

På fjellet er det ikke sånn. Der har ting konsekvenser.

Har du lest denne artikkelen? Det bør du. Triste historier er kjipt, men økt oppmerksomhet og omtanke er gull verdt, og jeg synes det er utrolig godt gjort av Siv å dele historien sin så åpent som hun gjør.

Fjell er minst like farlig som det er fint, og det er sikkert opphavet til mye av fasinasjonen for dem.

2 thoughts on “fjellfint

  1. Kjæreste Inga. Tenk at jeg NESTEN møtte deg på FANNARÅKEN!!! Det går ikke an! Kan jeg spørre om bilde nummer to er vannet ved Sognefjellshytta? Da bodde vi der samtidig i så fall. :O

    Hvordan var ruten deres? Og hvilket telt er dette? Det ser meget fint ut.

    Kjempekos!

    • det er bemerkelsesverdig hvor flinke vi er til å bomme på hverandre ja. We should do it again some time! 😀

      Teltet heter Ringstind 2 (helsport) og er etter min mening fantastisk. Lett å bære, lett å slå opp, og så ukomfortabelt å spise frokost i at man ikke sløser et eneste sekund på morgenkvisten ^^ Steffen har et større telt som funker bedre om man skal lage base camp og faktisk oppholde seg i teltet. Men det har man jo DnT-hytter til.

Leave a Reply

