LIVET SOM BLOGGER

Nei, nei. Ikkje noko “sjå til å kome over deg sjølv”. Meir: The spotlight effect.

20130709_211835-1

Denne effekten beskriv vår trang til å overestimere kor mykje folk legg merke til oss og kva me foretek oss.
Den fyste som forska på effekta og brukte termen ‘the spotlight effekt’ var Thomas Gilovich (med følgje). Restultata hans kan kort samanfattast til:

  • Viss folk måtte bruke ei pinleg skjorte vart dei meir sjølvbevisste, og overestimerte i kor stor grad andre la merke til dei.
  • Også i situasjonar som ikkje er pinlege overestimerar folk flest kor mykje andre legg merke til dei
  • Når folk jobber i grupper har dei ein tendens til å overestimere kor mykje dei bidrar til eit prosjekt
  • Vi overanalyserer ofte grunnen til at andre legg merke til oss

Difor: Det er ikkje vits i å leggje for mykje i korleis me vart oppfatta av andre. Dei fleste gir nemleg litt beng.

Til orientering:

hø-hø

Ta telefonen –
Eg tek telefonen,
men er ‘kje innpå
den religionen.
Hallo hallo og sei det fort og sei det no,
for det er dagen som ventar
med sekken på.

20130706_112849

Eg treffer kameraten
i forbifarten, men er ‘kje
hugen på den praten.
Jau takk for sist og gift og ventar nummer tre,
men det er dagen som ventar
med sekken på.
Og dit han har tenkt seg er det fint og gå

Ta romantikken
Eg er glad at eg i dag sette lit til den butikken,
for gjennom lauvet der som rislar seg i vinden
ser eg dagen som sit der med ein blå fiolin.
Og tru meg, han spelar så at ulvane grin.

20130706_133747

Eg skal ut i det fri,
vera gauken i li,
vera bjønnen som vaknar i bjørnehi,
vera sol vera regn,
vera fuglen under sky,
vera alt som denne dagen kan by.

4 thoughts on “LIVET SOM BLOGGER

  1. For ikke å snakke om “sitter du med en boks med mat du kanskje synes er litt rar selv, vil du tenke at det er det eneste dine venner, kolleger og andre mennesker du treffer bryr seg om” 😀

    Mange hadde hatt godt av å bli bedre kjent med spotlight-effekten. Om ikke for annet enn å ikke ta seg selv så høytidelig hele tiden.

    • det dummeste jeg leser er “jeg har så dårlig samvittighet fordi jeg ikke har hatt tid til å blogge i det siste”. Alvorlig talt, hvis man ikke har tid til å skrive, skriver man ikke om manglende tid til å skrive.
      nest på lista kommer “jeg får dårlig samvittighet overfor bloggen når jeg ikke presterer bra på trening”. Ikke bare føler folk seg overvåket via bloggen, men de tror også at leserne sitter og finleser antall reps og vekt.

      aaah

      • Du insinuerer at du ikke fører sirlig statistikk over samtlige treningsbloggeres innsats fra dag til dag? Makan 😀

        Jeg ser jo hvordan bloggere bygger opp stadig høyere hindere for seg selv å hoppe over med forpliktelser om både det ene og det andre, som uten unntak kollapser før eller siden i en Utbrent Blogger™-tilstand. Når det er sant, synes jeg fortsatt ganske synd på Dedication-Kristine som fikk kommentar på bloggen sin om at hun hadde blitt observert på Burger King. Hun følte at hun måtte skrive et forsvarsinnlegg etterpå, tydeligvis 😛

      • Serr? Åh, så herlig. Finnes det link?

        Men ja, jeg liker at du har observert samme tendens som jeg har; supermotivert, overdreven motivasjon til sulting, morgenkardiokardio og trening, etterfulgt av “det er faktisk viktig å ta vare på kroppen sin, tenke utelukkende på seg selv og overspise”.
        Det kan til og med tenkes at dette kan modelleres som en cosinus-kurve (starter på maks, vettu) med periode på noen måneder.

Leave a Reply

