om objektive sannheter

Rart at man må til andre siden av kontinentet for å få tankene i gang.

Hvis jeg gir en fremmed, intelligent sivilisasjon reglene våre for matematikk og fysikk, vil de klare å komme fram til de samme lovene og prediksjonene som jeg.

Hvis jeg dog gir den samme sivilisasjonen mine moralske og etiske synspunkt, er det mindre sikkert at de vil handle som jeg i mellommenneskelige eller andre moralsk krevende situasjoner.

Basert på dette kan en lett finne på å konkludere med at moral – i motsetning til vitenskap, som er objektivt, presist og uavhengig – er avhengig av hvilken bakgrunn, tradisjoner, tro, filosofi, arv osv man har.

For noen tusen år siden kunne man dog si det samme om naturfenomener som soloppgang, planetbevegelser, lysbrytning, osv. (Folk forklarte det med bakgrunn i tro; ikke viten.)
Dette kan fort finne på å indikere at vi rett og slett fremdeles er for primitive til å skjønne objektive moralske sannheter.

Kanskje finnes det en objektiv moral; kanskje finnes det en ufeilbar livsfilosofi, som passer uansett hvilke erfaringer, bakgrunn og situasjon man befinner seg i.

Kanskje finnes det en absolutt livsfilosofi og objektivt sanne verdier.

How would we live if we were extremely advanced?

Personlig tror jeg at de to problemene vi først hadde kvittet oss med er

  • Bekymringer relatert til overfladiskhet som ikke gagner oss
  • Bekymringer relatert til mellommenneskelige problemer som ikke gagner oss

For å utdype det første punktet kjapt: Vi hadde hoppa og dréte i skjønnhetsidealer, og hovedfokuset hadde lugget på å være sunn, sterk og leve lengst mulig, uten livstilssykdommer og den typen plager.
[dette er helt klart noe å strebe etter, og etter min mening aldeles gjennomførbart].

Såh, pkt nr to er nok verre. Sjalusi, bunnløse antakelser, skepsis og jevnt over drama bør kunne elimineres, og tenk så mye bedre livet hadde vært uten dem.
Vi hadde nok vært mye mer produktive, bærekraftige, rasjonelle og LYKKELIGE uten den typen problemer mellommenneskelige misforståelser til tider medfører.

[herregud, frappe’en her koster 4.20 €]

Altså, selv om jeg ikke kan påtvinge andre prinsipiell tankegang og et idealistisk livssyn/verdenssyn, alt ettersom, kan jeg vel prøve å etterstrebe det selv, for min egen sjelefred.

Så… Absolutt moral. Finnes det? altså, gir det mening, reint konseptuelt?

Post cardio clearvoyance: det er rart hvilken effekt kardio, koffein og “ikke tenke” har på tankene:p

5 thoughts on “om objektive sannheter

  1. 🙂 /like
    Stemmer for en objektiv moral (søren, flere burde tenke slik!). Interessant tanke at det kanskje handler om utvikling, på samme måte som soloppgangen eller torden. Hele konseptet “liv” er jo fremdeles uforståelig for oss. Kanskje vi forstår greia om noen tusen år…
    I mellomtiden får vi vel bare gi oss delvis hen til det gjeldende konseptet.

    • Ja, hvis jeg har valget mellom å tenke “det er umulig” eller “vi er bare litt for dumme ennå”, foretrekker jeg å gå for sistnevnte 🙂
      Så gøy at du likte skribleriet mitt; jeg skulle også ønske at flere grublet over denne typen ting, men dette er nok metafysikk for spesielt interesserte:p

  2. Hurra for filosoferende mennesker! 🙂 Tror at verden hadde blitt et bedre sted om flere hadde brukt litt tid på å reflektere på denne måten, og ikke bare “kjørt på autopilot”. 🙂

    Men til innlegget: Sett at en “absolutt livsfilosofi og objektivt sanne verdier” finnes, og oppdages. Er vi som mennesker, med våre “primitive” drifter og instinkter, i det hele tatt i stand til å oppnå å leve etter dem? For eksempel vil jaget etter å finne en partner og føre slekten videre lett kunne sette en stopper for å ignorere overfladiske skjønnhetsidealer (som nevt i pkt. 1).

    Men dette er kanskje et mer generelt problem med flere filosofier og livssyn: At å leve riktig blir en kamp mellom intellektet og kroppen.

    Så kanskje vi er ute av stand til å leve “helt riktig” på vårt nåværende evolusjonære stadium, men kan oppnå det siden. I mellomtiden er det vel “bare” å finne verdiene sine og forsøke å etterleve dem så godt en kan.

    Skummelt nok er det noen som ønsker å gjøre et “evolusjonært hopp” slik at vi kan bli “perfekte” med det samme: o_O

    http://www.theatlantic.com/technology/archive/2012/03/how-engineering-the-human-body-could-combat-climate-change/253981/

    Anyways, takk for deling av *meget* interessante tanker! 🙂

    • Hei hei! Tusen takk for meget gjennomtenkt kommentar 🙂 Når det gjelder hvor primitive vi er, kan man jo se samme tendensen i folkehelsa: Vi vet at det meste vi trykker i trynet er usunt, men omtrent 1/3 av den vestlige verdens befolkning holder på å spise seg ihjel. Likevel klarer mange å overstyre “jeg har jammen lyst på godis NUH” med intellektet, og slik leve et sunt liv. Etter min mening bør det samme være mulig på områder i livet.

      Når det gjelder skjønnhetsidealer, tror jeg at vi hadde vært tjent med å lete etter en partner som ser bra ut fordi vedkommende lever sunt, ikke fordi vedkommende nekter seg mat / opererer seg / sminker seg, eller, eller. Jeg mener ikke at vi alle bare skal la oss forfalle og fokusere på å gå i forelesninger i stedet:p

      • Enig, og godt er det at man har evnen til å utøve litt selvkontroll. Håper at flere oppdager den, og bruker den 🙂

Leave a Reply

