Perspektiv, for svarte.

Her om dagen utvekslet jeg e-poster med professor Michael Strickland om kvarkstjerner. Han fortalte meg at han holdt på med magnetarer, så da leste jeg to artikler om roterende nøytronstjerner med sterke magnetfelt.

Etter det leste jeg en (for en gangs skyld) god artikkel om Kants moralfilosofi, som jeg den dag i dag ikke kan si at jeg skjønner.

Kant er jo filosofiens relativitetsteori da; hvis du tror du har skjønt greia, ja da tar du hvertfall feil.

På vei hjem fra universitetet gikk jeg bak et par som var langt inne i en *kremt* diskusjon. Ja, en engasjert, livlig, fektende diskusjon. Hun var på gråten, han klarte ikke hele setninger, han prøvde alternerende å holde rundt henne og fekte argumentene sine ut i lufta, hun dasket ham litt på skulderen og trodde at jo høyere hun ropte “du skulle ha skjønt at jeg ikke ville at du skulle snakke med henne”, jo lettere ville budskapet synke inn.

og jeg bare, veldig stille, kanskje bare inni hodet mitt: “slutt å mase, slutt å krangle. Kvarkstjernene vil ikke… hikst… koden min vil ikke kvarkstjerne. Dere skjønner ingenting. Dere krangler om små ting som ikke har noe å si for det som teller. Universet og sånn.”

og så gikk det litt opp for meg at det folk bryr seg om er hva de skal ha til middag, og hvem kjæresten pratet med på fest, og hvordan de ser ut i speilet og hvilken bil de har.

Og ingen bryr seg om kvarkstjerner, og kanskje jeg er helt alene. For et fint perspektiv å få på vei hjem fra lesesalen ❤

Focus, honey. Focus.

Ps: Ideal er så relativt som du bare får det; What if the old masters’ nudes were today’s skinny models? Fysikk kommer alltid til å være dypt og sant;) [en skal ikke ta for lett på yrkesstolthet^^]

6 thoughts on “Perspektiv, for svarte.

  1. Jeg liker den investeringen du gjør i kroppen din nå, for uten en fungerende kropp vil heller ikke hodet kunne yte optimalt over tid. Og jeg vil ha deg frisk i både kropp og sinn i lang, lang tid. ❤

    • WOW!
      thank you so much for your comment:)
      Unfortunately not.. I have abandoned theoretical physics (for now) and have become a petrophysicist instead. So yes, the oil industry hunted me down, and all the astrophysical fun I get to have is in my spare time.
      And you?

Leave a Reply

